Jag har den här tredje graviditeten drabbats av en rejäl släng av ”graviditets-boar-syndromet”. För er som varit gravida någon gång kanske ni minns den här starka driften att få ordning mot slutet av graviditeten. Jag har inte känt av det så mycket med dom tidigare barnen och måhända beror det på att nivån av oordning nått nya höjder med två barn, heltidsjobb för båda föräldrar och ett hus i behov av renovering. Nåväl, jag klarar inte av oordning och låter resten av familjen smärtsamt påminnas om detta. Förra helgen var det ett skåp i köket som bara måste rensas och fixas iordning. Barnen blev helnöjda eftersom jag lyckades få in deras pysselprylar snyggt och prydligt på olika hyllor – betydligt enklare att hitta och ta sig för någonting.

Den här helgen var det klädgarderoberna som måste omorganiseras. Lillasysters garderob slets ut till oigenkännlighet och rensades från urvuxna kläder och kompletterades med storasysters dito. Även detta initiativ togs emot med stor glädje från samtliga småfolk.

Saker på golvet innebär en speciell utmaning. Varje leksak som inte ligger på en hylla blir som en stor signalröd alarmknapp när jag kommer in i ett rum. Samtidigt har jag fysiska begränsningar som gör att plocka från golvet både obehagligt och mycket tungt för knäna. Lösningen har blivit att mina tår fått utveckla en synnerligen avancerad knipteknik, och börjar nu sakta närma sig fingrarna i finmotorik. Nöden är uppfinningarnas moder, eller vad det nu är man säger.

