Jo nog är det en smygande förkylning på gång, fast den verkar inte vara av den kraftigare sorten.  Jag är relativt säker på att det inte är allergi, eller rättare sagt hoppas jag innerligt att det inte är björkpollenallergi! Jag är nämligen extremt allergisk mot gräspollen – och jag orkar inte med att vara allergisk ytterligare två månader av årets tolv. Gräsallergi är en av de härligaste sorterna man kan råka ut för *ironi*. Den debuterar omkring midsommar och håller i sig ungefär framåt mitten av augusti.

Goodbye trevliga pic-nicar i strålande solsken, hej till sitta inomhus och proppa i sig tabletter.

De senaste åren har jag allvarligt övervägt immunterapi (hyposensibilisering). Hittills har det dock varit en ganska besvärlig historia. Första sex veckorna får man ta en spruta på mottagningen varje vecka, sen trappar man av och får bara en gång i månaden i tre år. Jag är absolut inte spruträdd, men har inte känt att jag haft tid att åka fram och tillbaka till sjukhuset så ofta.

Förra året skedde till min stora glädje ett genombrott och nu finns det program som ges i tablettform. Här är en artikel för den som är väldigt intresserad http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/astmaallergi/article415522.ab

Jag ska nog ta mig till vårdcentralen när bebisen kommit ut och be om en ny allergiutredning så att jag kan hoppa på det här programmet redan i sommar. Tänk ändå om man kunde få en helt besvärsfri sommar… priceless!

Det förhatliga gräset!!!

