Äntligen lite klara besked om bebisens läge i livmodern! Hos barnmorskan idag kände hon på magen och konstaterade att den troligtvis ligger kvar med huvudet uppåt. Men innan hon bestämde sig för att ringa förlossningen och boka in ett vändningsförsök ville hon att vi skulle upp på ett snabbt ultraljud. ”Bara för säkerhets skull”.

Jag som varit helt övertygad om att bebisen skulle ligga kvar i säte för all överskådlig framtid var helt inställd på att ultraljudet bara skulle bekräfta det vi redan trodde. Gissa om jag blev förvånad när läkaren säger att huvudet är nedåt! ”Är du verkligen 100-procent säker på det?” var jag tvungen att klämma ur mig som reaktion på det. 🙂

Så nu måste jag genast släppa alla tankar på vändningar och eventuella planerade snitt. Istället för bebistajm strax före den 24 maj blir det nu att sikta på första dagarna i juni. Ja, jag vet att det är dumt att förutsätta någonting, men när det gäller det här – till skillnad från bebisens läge – är jag faktiskt helt övertygad om att jag går över tiden…

