Jag har inte skrivit så mycket om vilken vecka det är hela tiden. Mest för att jag tycker att det är relativt ointressant nu tredje gången och jag hinner aldrig med att reflektera över vad som  händer i vilken vecka. Idag hittade jag dock en liten text som beskriver just vecka 38 som jag är inne i. 

”Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k. fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, ännu inte sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födslokanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.”

Coolt va!

 

