Se där, min första bloggutmaning! Från Åttonde våningen.

För 15 år sedan (1993):
Skulle jag precis ta studenten från 3-årig samhällsvetenskaplig linje. Hade sökt två olika kurser på universitetet som jag väntade på svar från. Antingen skulle det bli Statistik eller Engelska. Snacka om att välja två olika vägar i livet. Slumpen gjorde att jag som sista reserv till slut kom in på mitt förstaval – Engelska. 54 poäng senare har det inte blivit så mycket användning av universitetsengelskan om jag ska vara riktigt ärlig mot mig själv. Men en hejare på grammatik är jag! 🙂

För 10 år sedan (1998):
I maj 1998 var jag uttagen till att spela nordiska mästerskapen i det landslag jag tillhörde på 1990-talet, men jag tackade nej på grund av rätt kraftigt bristande motivation. Istället valde jag att åka med ett kompisgäng upp till Umeå och spela världsmästerskapen i brännboll. Det gick ganska bra, vi slutade på en hedervärd 32:a plats av över 1000 deltagande lag.

För 5 år sedan (2003):
Våren 2003 var jag föräldraledig med mitt första barn, då lite drygt 8 månader gammal. Jag minns inte riktigt vad vi pysslade med om dagarna, men troligtvis var det en hel del öppna förskolan och promenader. Fika hemma hos varandra i mammagruppen var också en populär sysselsättning. På hösten samma år började jag jobba halvtid och så varvade vi så under några månader minns jag.

För 3 år sedan (2005):
Vad lustigt, för tre år sedan var jag faktiskt också föräldraledig… trist att fortsätta med ett stycke i samma stil som det ovanstående. Nåväl, det var väl ungefär likadant som med första barnet, med den skillnaden att man hade tider att passa då storasyster skulle lämnas och hämtas på dagis.

För 1 år sen (2007 ):
För ett år sedan hade jag kommit igång ordentligt med ett eget jobbprojekt som jag drev lite vid sidan om mitt vanliga arbete. Det var enormt stimulerande och jag jobbade alldeles för mycket för att det skulle vara balanserat och hälsosamt. Under hösten blev det lite lugnare och dessutom väldigt turbulent på jobbet så då blev det lite annorlunda.

För 3 månader sen (mars):
I marslåg jag däckad i influensan om jag inte minns helt fel. För första gången sen jag kan minnas blev jag sådär katastrofalt utslagen av en virusinfektion. Feber i fyra-fem dagar och fullständigt dränerad på energi. Det tog mig säkert två veckor innan jag var tillbaka i min vanliga form igen. Jag har nog aldrig varit sjukskriven från jobbet så länge som jag var då, en vecka totalt. Usch, det var verkligen ingen höjdare!

Igår (20 maj):
Gick jag på mitt kanske sista besök hos barnmorskan. Efteråt tog jag en sväng in till stan och hälsade på mitt jobb med en lunch-sushi att mumsa på. Sen gick jag i affärer och försökte hitta ett ställe som säljer Canon Powershot G9 som jag har spanat in på nätet. Jag gick dock bet på den, så jag köpte ett nytt extention pack till mitt PC-spel Sims2 istället. Det är ju rätt ok det också.

Idag (21 Maj):
Har jag bara tänkt vila mig själv och magen eftersom det blev rätt mycket spring igår. Natten var heller inte så full av djupsömn så jag tar nog en tupplur också efter lunchen.

Imorgon (22 Maj):
Oj, ska man tänka på morgondagen också… Ja då ska vi se här då. Eventuellt går jag över till en föräldraledig väninna och kikar på en babysitter och en bärsele som hon ska sälja, eller kanske en fika hos en annan föräldraledig bekant. Vi får se, just nu är det rätt mycket dagsformen som styr mina aktiviteter. Eller vem vet, jag kanske föder barn i morgon!? 🙂

Om ett år (2009):
Om ett år räknar jag med att vara tillbaka på jobbet igen och vara i full gång med nya spännande projekt. Jag har återupptagit min tennisträning och förhoppningsvis spelar jag i en klubbserie igen. Dessutom hoppas jag att vi har byggt klar vår uteplats så att vi kan äta frukost, lunch och middag på altanen nästa sommar!

Jag utmanar en Makeupoholic, en Charlotta och en förvirrad!

