Igår kväll ringde jag in till förlossningen när jag kände av det välkända trycket över höger njure. Vet inte vad jag hade förväntat mig riktigt, men eftersom jag fick samma diagnos förra gången trodde jag väl kanske att dom skulle vilja ta en titt på mig. Under samtalets gång vände jag mig till liggläge på vänster sida och efter ett par minuter släppte det värsta trycket.

Av barnmorskan på förlossningen fick jag då instruktionen att kontakta min mödravårdcentral idag, för att ”planera för din fortsätta graviditet”. Jag förstod inte riktigt vad hon menade, för vad ska ett gäng barnmorskor på ett kontor kunna göra för att förlösa mig i förtid om jag har njurstas. Men det här var vad hon sa på telefon.

Idag ringde jag upp min mödravård och då får jag veta att mitt telefonsamtal till förlossningen i går kväll inte ens har journalförts. Ett rent tjänstefel alltså. Med tanke på min historik skulle dom naturligtvis ha antecknat mina symptom så att man vid en senare återkoppling till förlossningen har hela bilden klar för sig. Nu fick jag istället höra av mödravården att jag ska ringa tillbaka till förlossningen om jag får ont igen, absolut inte till dem. Märkliga turer. Man känner sig lite styvmoderligt behandlad ärligt talat.

