Min nya leksak är en Canon Powershot G9 och är en digital kompaktkamera med zoom och lite bättre optik än många andra kompakta kameror. Jag har varit i valet och kvalet om jag skulle investera i en riktig systemkamera nu när de digitala gått ner ganska kraftigt i pris senaste åren, eller fortsätta med kompaktkamera.

Det som till slut fällde avgörandet var en av de funktioner jag använder väldigt ofta på min gamla kamera, nämligen möjligheten att spela in små videosnuttar med kameran. Det är oftast inga längre filmer, men jag tycker att rörliga bilder och ljudklippen är helt underbara att titta på efteråt. Stillbilder i all ära, men video är ändå snäppet värre.

Systemkameror har inte den tekniska möjligheten att spela in videosnuttar, därför fick det bli ännu en kompaktkamera. Dessutom är jag inte tillräckligt bra på fotografering för att kunna utnyttja systemkameran fullt ut. Kanske när jag blir pensionär eller något sånt, eller när dygnet utökas till 36 timmar varje dag. Tills dess använder jag autoläge både på ISO och kamerafunktion och knäpper bilder som en riktigt glad amatör. Och det går faktiskt rätt bra.

