I morse lämnade jag in bilen på verkstaden för en sådan där vanlig service. Ungeför lika mycket som jag tycker om sovmorgnar hatar jag att lämna in bilen på service. Jag får alltid den här känslan av ”lilla gumman, vi ska nog ta hand om dina små flickaktiga bilbekymmer ska du se” när jag travar in på denna typiskt manliga arena.

Istället för att med säker blick myndigt framföra mina önskemål piper jag fram ett litet ursäkande hej och lämnar fram nyckeln så fort jag kan. Extremt störande.

Andra ställen jag hatar att vara med bilen är på bensinmacken (trycka på rätt knappar för att få rätt oktan att flöda ur pumpen) och på bilbesiktningen (aldrig veta var tusan man ska sätta sig och om man ska maniskt följa efter mekanikern när han kör runt med bilen).

Det borde vara förbjudet för föräldralediga att ta hand om bilparken.

