Som jag skrev tidigare är sommaren inte min bästa säsong när det gäller allergier. För att stå rustad inför pollenförekomsten ringde jag några veckor efter Lillans födelse den allergimottagning jag besökte för två år sedan för en läkartid och kraftiga mediciner. När man är gravid kan man inte ta speciellt många allergimediciner och jag var beredd på att stå ut så länge Lillan var i magen. Men när hon kommit ut stod ingenting i vägen för lite effektiva droger lämpade för ändamålet.

Man kan ju tro att man ligger i någon slags gräddfil när man redan besökt en allergimottagning och fått konstaterat en kraftig allergi, men så enkelt visade det sig inte vara med den saken. Jag har läst i media om den svåra brist på allergiläkare som råder, men inte kunde jag tro att det var så illa. 

Jag ringde i slutet av juni för att få ett besök så fort som möjligt och få lite receptbelagda mediciner. Den allra första lediga tid som fanns tillgänglig var den 25 september. Hmmm, kan man ta allergimediciner retroaktivt månne…

Som tur är har sommaren inte varit så illa som den brukar och jag har klarat mig riktigt bra på kortisonnässpray och dubbla dosen Clarityn. Jag får väl använda septemberbesöket till att utröna om jag kan genomgå en sådan där immunterapi istället.

