Ni som inte är intresserade av marknadsföring kan hoppa det här inlägget.

Ho ho, någon kvar? 🙂

Nåväl, när jag i kväll satt och Traderade kom jag att tänka på ett uttryck från en bok jag läste i våras – The long tail. Den långa svansen är ett sätt att se på utbud och efterfrågan som jag tycker är väldigt intressant.

Titta på grafen här nere och tänk er Paretoprincipen – alltså att 20 procent av orsakerna ofta står för 80 procent av verkan. Det gröna området illustrerar exempelvis den årliga försäljningen av CD-skivor, alltså att 80 procent av den sålda volymen utgörs av de 20 mest populära titlarna.

Det gula området är den långa svansen, alltså de resterande 80 procenten av alla titlar som ges ut på CD varje år. Det kan vara en nischad jazzmusiker, en mycket speciell etnisk musik eller någonting annat vars målgrupp är mycket liten. I den långa svansen kan även dessa musiker – utbudet – hitta sin målgrupp – efterfrågan.

Den långa svansen är ingenting nytt, tvärtom ser konsumtionsmönstret ut på det här sättet för i princip alla produkter och tjänster. Vad som är nytt är det som jag kom att tänka på när jag Traderade. På Tradera.com finns precis vad som helst, till och med det som upplevs som värdelöst för 99,9 procent av befolkningen kan hitta just den där sista procentandelen som faktiskt efterfrågar saken i fråga.

Internet har gjort det möjligt för en global målgrupp att hitta exakt de den efterfrågar, och modellen kan man kalla den långa svansen. Fast ingenting är egentligen nytt under solen.

