På eftermiddagen den 11 september 2001 gick jag som vanligt förbi fikarummet på väg till mitt skrivbord på det jobb jag hade på den tiden. Jag hade försett mig med en stor kopp kaffe med en skvätt mjölk i, precis som vanligt.

Datorn stod på och jag tänkte att jag skulle kika lite på DN.se medan jag avnjöt den mörka drycken. Jag slog mig ner på stolen och satte mig och kikade på förstasidan då jag noterar att Stockholmsbörsens index som illustrerades av en liten graf till höger om den stora rubriken sjunkit som en sten senaste fem minuterna. Jag minns att jag tänkte ”Men oj, vad märkligt, har dom haft dataproblem nu på eftermiddagen eller?”

Jag klickade mig vidare och såg då rubrikerna om att ett plan flygit rakt in i ett av New Yorks tvillingtorn. Nu tänkte jag ”Men herregud vad otäckt att man kan klanta till det så fruktansvärt som pilot och hamna helt fel”. I några sekunder var jag så naiv att jag inte kunde föreställa mig att en internationell konflikt kunde leda till sådana här fruktansvärda händelser.

Sen samlades hela kontoret i konferensrummet och tittade på de extrainsatta nyhetssändningarna resten av dagen. Jag minns det som igår. Jag var rädd och mycket tagen av allvaret i situationen.

När den första chocken lagt sig började jag fundera på om det fanns några vänner som befann sig på andra sidan Atlanten och som kunde vara i faraozonen, men skönk lättad ner i stolen när jag insåg att den enda jag kände som var i USA just då var i Florida – på tryggt och långt avstånd från händelsernas centrum.

Efter några dagar fick jag ett telefonsamtal från tidigare nämnda väninna, som berättade att hon bestämt sig för att passa på att se New York när hon ändå var i USA. Närmare bestämt Manhattan, den 11:e september. Nu kanske mitt minne sviker mig, men jag tror att hon och hennes vän befann sig inte alls långt från World Trade Center när planen kraschade och byggnaden rasade. Eller hur var det nu igen S, kan du berätta mera?

Vad gjorde ni andra den 11:e september 2001?

