Jag har ett förflutet i föreningslivet. Så fort jag varit medlem i en förening har jag alltid sett till att ta plats i den ideella styrelsen. Alltid. Det finns ett tidigare inlägg om detta också.

När jag var föräldraledig med Lillasyster peakade mitt engagemang då jag var styrelsemedlem i Storasysters föräldrakooperativ med allt vad det innebar. Ständiga möten, protokollskrivande, jobba med förskolans marknadsföring, ringa känsliga samtal till föräldrar och anställd personal och så vidare.

Efter två års styrelsetjänst var jag så trött på engagemanget att jag bestämde mig för att aldrig bli sådär engagerad igen. Visst, jag kan gå på ett föräldramöte eller två, men aldrig lägga ned min själ och hjärta i det någon fler gång.

Men nu när Storasyster börjat skolan finns det ju stora lockelser för den som har svårt att hålla sig i styr. Skolråd, föräldraråd, elevråd och allt vad det nu heter. Jag lovade mig själv att inte vandra den vägen igen.

Men vad tror ni händer när Storasysters fröken frågar mig? Vad händer när man frågar en alkoholist om hon vill ha en drink före maten? Hur reagerar någon som svultit i tre månader när man frågar om dom vill ha lite mat?

– Igelkotten, skulle du kunna tänka dig att vara förskoleklassens föräldrarepresentant på Skolrådet i morgon kväll?

– Javisst, självklart, kul! 

Så nu sitter jag här som förskoleklassens föräldrarepresentant och har precis deltagit i mitt första Skolråd.

Gaaaaah!

