Eftersom det säkert sitter tusentals läsare där ute i stugorna och funderar på vad som hände med Sagan om surdegen ska jag sprida lite ljus över frågan.

Saken är den att jag tog död på surdegen. Yes, ni läste rätt. Efter att ha följt receptet till punkt och pricka och fyllt på med rätt saker vid rätt tillfälle såg ni ju själva på EFIT-dagen att resultatet var allt annat än fluffigt.

Surdegen liknade på sjätte dagen mest en ljusbrun torrboll och det där med att ”jäs degen till dubbel storlek” var ju bara alldeles för skrattretande. Men skam den som ger sig tänkte jag och fullföljde brödbaket trots avsaknaden av jäskraft.

Resultatet blev två bröd som man kunde använda som livsfarliga vapen. Smaken påminde om sådana där pinnbröd som man fick göra på skolutflykten till skogen när det skulle vara lite extra speciellt.

Så jag läste receptet en gång till, köpte nya russin och satte en ny surdeg. Idag är den på dag 4 och jag lovar att uppdatera om vad som händer fortsättningsvis – förutsatt att degen jäser alltså.

