Jag har som många redan har läst och förstått förlorat min mamma i cancer. Det var för 18 år sedan i september.

För några veckor sedan såg jag den här länken till Vimmelmammans blogg någonstans i bloggosfären och när jag läst några inlägg var jag fast. Vimmelmamman Lotta är 41 år och jobbar på Se & Hör. Hon drabbades i våras av cancer. Min mamma fick sin cancerdiagnos när hon var 40 år. Själv var jag bara en finnig fjortis då och hade inte riktigt kapacitet att ta in, bearbeta och förstå alla känslor som uppstår när man drabbas av ett sådant besked.

Genom att läsa Lottas blogg idag, som 34-årig förälder, känns det som att jag äntligen fått en inblick i vad mamma gick igenom när hon blev sjuk. Jag läser, bearbetar och förstår vad hon måste ha känt, tänkt och upplevt. Det handlar både om hur en cancerdiagnos tvingar en att konfrontera sin egen dödsrädsla men också hur känslorna påverkas i och med det faktum att man har satt barn till världen som man självklart vill se växa upp.

Tack Lotta för att du delar med dig.

