För att se alla inlägg i den här kategorin om Allergivaccination, klicka här https://igelkotten.wordpress.com/category/allergi/

Efter den kraftiga reaktionen på vänster arm visste dom inte riktigt vad de skulle göra med mig. Det är svårt med gräsallergi fick jag lära mig. Det strular ofta under uppdoseringsfasen och det kan behövas många justeringar innan dosen fungerar. Eftersom jag fortfarande bara befinner mig på den andra veckan i det tänkta schemat och jag fick en för stor reaktion för att gå direkt på tredje nivån fick de tänka om.

Istället för att fortsätta kämpa vidare i 6-8 veckorsschemat får jag nu byta till det mera långsammare 15-veckorschemat. I det långsamma schemat tar man alltid bara en spruta och höjer sakta dosen med ca 0,2 ml per gång. Eftersom jag förra veckan fick 2 x 0,2 med kraftig reaktion gav dom mig en spruta med samma mängd – dvs 0,4.

Det var dosen för vecka åtta av femton i det långa schemat. Nästa vecka får jag 0,6 osv.

Fördelen med det långa schemat är att jag bara får en spruta varje gång, vilket minskar den totala tiden jag är på mottagningen. Nackdelen är väl att det tar längre tid, men det bryr sig ju en föräldraledig inte om. Och så bilden då, höger arm:

img_3255<

